Profilaktyka żylaków

Problem żylaków dotyka coraz większej ilości osób, nie oszczędzając nawet tych młodych. Szacuje się, że w krajach wysoko rozwiniętych z powodu żylaków cierpi już od 20 do nawet 50% dorosłych. To problem nie tylko estetyczny, ale także zdrowotny. Warto więc wiedzieć jak rozpoznać pierwsze symptomy żylaków, jak zapobiegać ich powstawaniu, a gdy już się pojawią - jak skutecznie je leczyć.

Czym są i jak powstają żylaki?

Niewydolność żylna, czyli zaburzenia w przepływie krwi w naczyniach krwionośnych, wywołuje problem z odprowadzaniem krwi z kończyny dolnej. Krew zalega w nich, powodując ich poszerzenie, wydłużenie i charakterystyczne skręcanie. Ponieważ problem ten dotyczy głównie żył powierzchownych - stają się one dobrze widoczne, przyjmując postać fioletowych lub sinych węzłów i zgrubień, czasem bardzo dużych.

Nietrudno jest zauważyć pierwsze symptomy powstawania żylaków. Zwykle naszą uwagę zwraca uczucie przemęczenia nóg i ich “ciężkości”. Na późniejszym etapie dołączają kolejne objawy - częste skurcze w łydkach, ból, pieczenie. To właśnie wtedy pod skórą stają się widoczne poszerzone żyłki.

Żylaki, jak już wspomnieliśmy, są dotkliwym problemem estetycznym - skóra, dotąd gładka, staje się nierówna i przybiera niepokojący, siny kolor. Zakrywamy więc nogi rajstopami lub długimi spodniami, unikamy zakładania szortów i krótkich spódnic. Ale to niestety nie jest największy problem.

Nieleczone żylaki mogą prowadzić do poważniejszych problemów zdrowotnych - obrzęków nóg, które nie ustępują nawet po odpoczynku czy chłodnej kąpieli, bolesnych owrzodzeń, a nawet zakrzepowego zapalenia żył i krwotoków. Dlatego też należy zapobiegać ich powstawaniu, a w przypadku, gdy się pojawią - leczyć je.

Profilaktyka żylaków

Najlepszym, co możemy zrobić, jest profilaktyka żylaków. I choć nowoczesna medycyna oferuje różnorodne metody ich leczenia, to jednak warto zrobić wszystko, aby uniknąć ich pojawienia się. Oto, co możemy w tym celu zrobić.

Zadbaj o zdrowy styl życia

Przede wszystkim - ruszaj się. Pływaj, uprawiaj jogging, przesiądź się z samochodu na rower. Kiedy się ruszasz, serce szybciej pompuje krew, poprawiając jej przepływ, a ryzyko pojawienia się zastojów - maleje. Jeśli Twoja praca wymaga od Ciebie częstego i długotrwałego stania (zawody nauczyciela, ekspedientki czy ochroniarza są tu dobrymi przykładami), staraj się ćwiczyć w tym czasie. Unoś się na palcach, a następnie opuszczaj z powrotem na całe stopy - pracujące mięśnie kończyn dolnych poprawią przepływ krwi.

Na problem żylaków mogą skarżyć się zwłaszcza osoby prowadzące siedzący tryb życia, a takich osób jest coraz więcej. Ale i w ich przypadku można znaleźć dobrą radę. Przede wszystkim warto zwrócić szczególną uwagę na to, aby w czasie siedzenia nie zakładać nogi na nogę - taka pozycja powoduje ucisk żył i zaburza krążenie krwi w nich. Dobrze jest poruszać nogami, zmieniać ich ustawienie, kręcić pod biurkiem kółka stopą. A od czasu do czasu wstać i przespacerować się po biurze.

Właściwa dieta

Zdrowa, odpowiednio zbilansowana i lekkostrawna dieta może niezwykle pozytywnie wpłynąć na nasze krążenie krwi i efektywnie zapobiegać niewydolności żylnej. Jakich produktów unikać, a jakie wybierać?

Warto zdecydowanie unikać produktów wysoko przetworzonych, bardzo słonych i bogatych w tłuszcze nasycone. Wszystkie one powodują wzrost ciśnienia krwi i mocno spowalniają jej przepływ w naczyniach krwionośnych. Należy więc unikać ich w codziennej diecie. Jeśli uwielbiasz frytki smażone w głębokim oleju, to staraj się sięgać po nie rzadziej lub zamień je na ziemniaki pieczone. Podobnie możesz postąpić z chipsami, słonymi paluszkami czy hamburgerami - przygotuj je sam, zastępując sól ziołami i przyprawami.

Jedz przede wszystkim produkty bogate w błonnik pokarmowy (świeże owoce i warzywa), witaminę C (poprawia ona ogólną kondycję naczyń krwionośnych) oraz flawonoidy (wzmacniają i uelastyczniają ściany żył, znajdziesz je w wiśniach, malinach, jagodach oraz kaszy gryczanej) i witaminę E (poprawia krążenie krwi, duże jej ilości mają oliwa z oliwek, awokado i zielone warzywa).

Masaże

Masaże są nie tylko skuteczną, ale także przyjemną bronią w walce o piękne i zdrowe nogi bez żylaków. Jeśli więc masz taką możliwość, wybierz się do masażysty lub wykonaj go samodzielnie w domu. Krążenie krwi w żyłach poprawi się, a Ty poczujesz się lekko i komfortowo.

Maści

Maści czy tabletki mogą także okazać się skuteczne w zapobieganiu żylakom. Warto wybierać produkty, które w swoim składzie zawierają:

  • diosminę - wzmacnia naczynia krwionośne, zapobiega obrzękom i ma działanie przeciwzapalne,
  • hesperydynę - uszczelnia naczynia krwionośne, ma działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne, uelastycznia żyły;
  • rutynę - wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i zwalcza wolne rodniki.

Maści warto stosować, ale jako jeden z elementów profilaktyki żylaków, łącząc ich stosowanie z zaleceniami, które omówiono powyżej.

Leczenie

Nowoczesna medycyna posiada narzędzia, które mogą być skuteczne w walce z żylakami. Wybór konkretnej metody zależy od stopnia zaawansowania choroby oraz indywidualnych cech pacjenta (np. jego wiek, inne choroby i schorzenia). Oto dwa przykładowe sposoby na wyleczenie żylaków:

  • stripping - jest metodą chirurgiczną, która polega na usunięciu zmienionego chorobowo pnia żyły wraz z odgałęzieniami. W tym celu wykonuje się szereg nacięć skóry, a sam zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu ogólnym,
  • skleroterapia - jest metodą nieoperacyjną i polega na wstrzyknięciu do chorej żyły środka, który spowoduje zrośnięcie się jej ścian. Dodatkowo na kończynę zakłada się opaskę uciskową. Pod wpływem tych działań żyła zarasta i obumiera, a krew “wybiera” sobie inne naczynia krwionośne. Zabieg ten nie zaburza więc krążenia, a wprost przeciwnie - usprawnia je.

Żylaki to problem, który można zlikwidować. Ale znacznie łatwiej i skuteczniej jest zapobiegać ich powstawaniu. Warto podjąć ten wysiłek - dla urody swoich nóg oraz własnego zdrowia i dobrego samopoczucia.

(5/5), głosów: 1
Ocena strony:
Copyrights 2018 by Tworus. All Rights Reserved.