Leczenie żylaków - Jaką dietę zastosować

Żylaki to problem dotykający wielu osób. Przyczyny ich powstawania mogą być różne. Często jest to nieodpowiedni styl życia, brak ruchu, siedząca praca lub uwarunkowania genetyczne. Pocieszającym jednak w tym wszystkim jest fakt, iż proces pojawiania się zmian żylnych jest długotrwały i nie postępuje nagle. Zanim żylaki staną się naprawdę widoczne, upłynie dużo czasu od pierwszych symptomów ich powstawania. Jedną z metod zapobiegania rozwojowi żylaków jest odpowiednia dieta. Powinna być ona bogata przede wszystkim w błonnik i bioflawonoidy. Warto całkowicie zrezygnować z tłustej żywności i pokusić się o produkty, które pomogą zamiast szkodzić.

Pierwszym symptomem pojawienia się schorzenia są widoczne na nogach, podskórne pajączki. Już w momencie ich zauważenia powinniśmy odpowiednio zadbać o nogi, by utrzymać je w dobrej kondycji. Dużo ruchu i zmiana nawyków żywieniowych powinno pomóc. Dbałość o podjęte postanowienie oraz systematyczność pozwoli zaobserwować pierwsze efekty prowadzonej terapii.

Jak się okazuje, problem z żylakami częściej dotyczy kobiet niż mężczyzn. Do głównych przyczyn ich powstawania należą:

  • uwarunkowania genetyczne,
  • brak aktywności fizycznej,
  • nieodpowiednia dieta,
  • chodzenie na wysokich obcasach,
  • ciąża,
  • nadwaga,
  • przyjmowanie leków hormonalnych,
  • siedzący tryb życia - praca biurowa, częste siedzenie przed komputerem.

Jakie są pierwsze, niepokojące objawy?

Jeżeli zapoznasz się z tematem, szybko zorientujesz się, że pierwsze objawy pojawiających się żylaków możesz zauważyć znacznie wcześniej niż będą one znacząco widoczne:

  • opuchlizna pojawiająca się wokół kostek,
  • częste skurcze łydek,
  • uczucie ciężkości nóg,
  • mrowienie.

Uwaga: Jeżeli takie objawy pojawiają się u Ciebie, koniecznie zacznij działać - wybierz się do lekarza specjalisty.

Witaminy pomocne w walce z żylakami

Ważne jest spożywanie pełnowartościowych posiłków bogatych w witaminy i minerały, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie kończyn górnych i dolnych, dodatkowo wzmacniając ściany naczyń krwionośnych. Szczególnie pomocne są witaminy: C, E oraz PP.

Witaminy C i E skutecznie wpływają na wzmocnienie żył oraz zmniejszają kruchość naczyń, co z kolei niweluje możliwość pojawiania się pajączków na nogach. Dzięki witaminie C wzmacnia się również produkcja kolagenu, która odpowiada za odpowiednie napięcie naczyń krwionośnych. Jeżeli chcesz zadbać o swoje żyły wybierając produkty bogate w witaminę C i E, postaw na:

  • ciemne owoce jagód,
  • orzechy laskowe,
  • pestki dyni,
  • wszelkiego rodzaju oleje roślinne,
  • ryby,
  • migdały.

Witamina PP wpływa na rozszerzenie naczyń krwionośnych. Dzięki odpowiedniej diecie bogatej w PP możliwe jest złagodzenie objawów żylaków. Produkty bogate w witaminę PP to:

  • drożdże,
  • orzeszki ziemne,
  • ryby,
  • chude mięsa,
  • nabiał,
  • otręby pszenne.

Znaczenie bioflawonoidów w codziennej diecie

Jeżeli zastanawiasz się czym właściwie są bioflawonoidy, odpowiadamy na Twoje pytanie - są to grupy związków, które nadają barwę roślinom. Jak się okazuje mają również znaczący wpływ na organizm człowieka, wykazują bardzo silne działanie prozdrowotne w wielu obszarach. Rutyna jest jednym z najbardziej wspomagających leczenie żylaków flawonoidem. Zmniejsza ona kruchość naczyń krwionośnych, minimalizuje ryzyko pojawienia się pajączków na nogach oraz poprawia krzepliwość krwi, zmniejszając uczucie ciężkości kończyn. Rutynę znaleźć można w produktach spożywczych takich jak:

  • owoce - jabłka, wiśnie, brzoskwinie, owoce cytrusowe,
  • warzywa - brokuły, szparagi, pomidory, papryka, marchew,

i inne.

Błonnik

By zniwelować ryzyko pojawiania się schorzeń kończyn dolnych, najlepiej wprowadzić w codzienną dietę produkty zawierające błonnik czyli: nasiona roślin strączkowych, grube kasze, warzywa, pełnoziarniste prodykty.

Czego unikać

Jak zostało wspomniane wcześniej nadwaga i otyłość znacząco wpływa na choroby dolnych kończyn, ponieważ są one dodatkowo obciążone ciężarem ciała. Wniosek z tego jest jeden, zdecydowanie powinniśmy zadbać o prawidłową masę ciała i spożywanie odpowiedniej ilości kalorii dziennie. W przypadku nadwagi, konieczna będzie redukcja masy ciała do odpowiedniej wagi.

Zadbaj również o ograniczenie spożywania organicznych nasyconych kwasów tłuszczowych pochodzenia zwierzęcego. Wyeliminuj z diety tłuszcze uwodornione i utwierdzone. Ich przyjmowanie jest groźne dla prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego. W wielu przypadkach są one powodem spowolnienia przepływu krwi i powstawania stanów zapalnych.

Jakie produkty należy wyeliminować:

  • żywność fast food,
  • ciastka i batoniki,
  • chipsy,
  • margaryny twarde,
  • ekspresowe zupki w proszku,
  • frytki mrożone,
  • paluszki i krakersy,
  • kostki rosołowe.

Dodatkowo ogranicz sól, zwiększa ona ciśnienie krwi i w nadmiernych ilościach źle wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Sól możesz zastąpić ziołami.

Jak widzisz, odpowiednia dieta jest podstawowym elementem dbania o odpowiednie funkcjonowanie układu krwionośnego. Rezygnacja lub ograniczenie niektórych produktów a także wprowadzenie do codziennego jadłospisu tych bogatych w witaminy i mikroelementy może znacząco pomóc w leczeniu żylaków.

(0/5), głosów: 0
Ocena strony:
Copyrights 2018 by Tworus. All Rights Reserved.